FODMAP. Vatsavaivat kuriin ruokavaliolla

FODMAP-ruokavalion tavoitteena on hyvä olo ja terve vatsa. Siinä vältetään ruokia, jotka aiheuttavat turvotusta, vatsakipuja ja muita ruoansulatuksen häiriöitä. Nimi FODMAP tulee ruokavaliossa vältettävien hiilihydraattien alkukirjaimista. Dieetissä ei kuitenkaan karsita kaikkia hiilihydraatteja, ainoastaan ongelmia aiheuttavat fermentoituvat hiilihydraatit.

FODMAP-dieetin noudattaminen on ainoa tunnettu, tehokas hoito esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymästä (eli IBS:stä) kärsiville. Suomessa tällaisia ihmisiä on ainakin 500 000. Ruokavalio ei paranna tautia, mutta se lievittää oireita noin 75 prosentilla potilaista. FODMAP-ruokavalion hyötyihin alettiin kiinnittää huomiota, kun australialaisen tutkimuksen (Biesiekierski et al., 2011) tulokset julkaistiin arvostetussa Nature-lehdessä. Lisätutkimukset ovat osoittaneet, että ruokavalio helpottaa IBS:n lisäksi myös crohnin taudista ja haavaisen paksusuolen tulehduksista kärsivien oireita.

Kirjassa kerrotaan havainnollisesti, mitä ruokia ja raaka-aineita tulee välttää, millä ne voi korvata ja kuinka niitä voi tervehdyttävän kuurin jälkeen vähitellen palauttaa terveelliseen ruokavalioon. Satunnainen lipsuminen ei tuhoa säännöllisen ruokavalion noudattamisen hyötyjä. Kirja kertoo myös, kuinka täyttää kodin ruokavarastot terveellisillä ja hyvää tekevillä aineksilla ja kuinka välttää FODMAPeja ravintolassa. Kirjan täydentää kattava valikoima herkullisia ja helppoja reseptejä aamiaisesta illalliseen ja välipaloista jälkiruokaan. Alkuun pääsemistä helpottaa valmiiksi koottu kahden viikon aloitusohjelma, jossa jokainen ateria on suunniteltu valmiiksi.

Kirja on erityisruokavalioihin keskittyneen Shasta Press -kustantamon toimittama julkaisu.

Kirjasta sanottua:

”[Kirja] neuvoo mitä ruoka-aineita suosia ja mitä välttää. Lisäksi kirjassa on laaja valikoima reseptejä sekä vinkkejä ulkona syömiseen.”
-Hilkka Tienhaara, Iltalehti 4.10.2014

”Kokeilun arvoinen ruokavalio.”
Hollolan Sanomat 24.9.2014

”Ratkaisu vatsavaivoihin voi löytyä FODMAP-ruokavaliosta. Uusi kirja neuvoo, mitä huonosti imeytyviä hiilihydraatteja suosia ja mitä välttää.”
Hyvä Terveys 12/2014

”Kiihkoilematon kirja, joka ei kiellä kaikkia maito- tai viljatuotteita. Lukija voi löytää syypään vatsaongelmiinsa yllättävistäkin ainesosista.”
-Milla Sallinen, Aamulehti 11.11.2014

”FODMAP antaa hyvät eväät ja ohjeet löytää omalle keholle sopiva ruokavalio. – – Kirjassa on erittäin hyvä osio kaikille vasta-alkajille ja myös edistyneimmillekin FODMAPin maailmaan; kahden viikon ruokasuunnitelma, joka sisältää aamu- ja välipalan, lounaan sekä päivällisen. Kaikkiin ruokiin on kirjassa omat reseptinsä.”
-Kati Kainulainen, Lasituvan Miniatyyrit 8.5.2016