Liiku läpi raskauden

Tuokko Jenni

Miksi suorien vatsalihasten harjoittelu ei kannata raskauden aikana? Mikä on sopiva määrä liikuntaa ja mitä tulee välttää? Milloin liikunnasta voi joutua luopumaan? Millaisilla harjoituksilla treenaaminen kannattaa aloittaa synnytyksen jälkeen?

Personal trainerin ja kirjan muiden asiantuntijoiden ohjeilla liikut fiksusti raskausaikana ja palaudut synnytyksestä turvalliseen tahtiin. Kirja innostaa ja motivoi raskaana olevia ja synnyttäneitä naisia liikunnan pariin.

Kirja kertoo raskauden vaikutuksista liikkumiseen ja liikunnan vaikutuksista raskauteen. Mukana on monipuolisia harjoituksia niin kuntosalille kuin koti- ja puistotreeniin, kokeneelle liikkujalle sekä liikuntaa aiemmin harrastamattomalle odottajalle.

Harjoituksissa on otettu huomioon raskauden asettamat erityisvaatimukset: vatsalihasten erkaantuminen, hyvän ryhdin ylläpitäminen ja lantionpohjalihasten vahvistaminen – raskauden aikana ja sen jälkeen.

Kirjoittajavieraina on yhdeksän eri alan ammattilaista: kirurgian erikoislääkäri Hilkka Peltoniemi, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Sari Ahonkallio, fitnessmalli ja -kilpailija Nina Salokorpi, potkunyrkkeilyn kuusinkertainen arvokisamitalisti ja viisinkertainen suomenmestari Camilla Marjamäki, urheiluvalmentaja Heikki Marin, raskausjoogan ohjaaja Tiina Sinnemaa, dipl.ravintoterapeutti Tiina Ojala, fysioterapeutti Mari Stenman sekä lantionpohjanfysioterapeutti Mari Camut.

Jenni Tuokko on raskausliikuntaan erikoistunut personal trainer ja pilatesohjaaja sekä kahden lapsen äiti.

Kirjasta sanottua:

”Kirja tarjoaa napakkaa ja selkeää tietoa. Ohjeita ja vinkkejä eri liikkeisiin on runsaasti. Kirjan ote on liikuntaan kannustava ja yksilöllistä odotusta korostava. Se mikä sopii yhdelle , ei sovi välttämättä toiselle. Tämän kirjan avulla odottavan äidin on helpompaa valikoida itselleen sopivia liikkeitä ja palata myös liikunnan pariin, kun vointi synnytyksen jälkeen sen sallii.”
– Milla Sallinen, Hämeen Sanomat 13.12.2016

”Kirjassa on raskausajan liikunnan lisäksi hyviä neuvoja ja vinkkejä synnytyksestä palautumiseen ja treeneihin palaamisen suhteen. Kirja on ihan tuore tulokas kirjamarkkinoilla ja sitä jonkin verran nyt lukeneena suosittelen kirjaa kyllä raskaana oleville hankintalistalle!”
Monna treenaa -blogi 26.12.2016

”Järvenpääläisen Jenni Tuokon ja yhdeksän muun kanssa yhteistyössä koottu teos Liiku läpi raskauden kertoo miten odotusaikana treenataan turvallisesti ja miten nopeasti voi palata harjoittelemaan synnytyksen jälkeen.”
– Sanna Sarenius, Keski-Uusimaa 29.12.2016

Kuvia kirjasta

© Kustannusosakeyhtiö Nemo

© Kustannusosakeyhtiö Nemo

© Kustannusosakeyhtiö Nemo

© Kustannusosakeyhtiö Nemo